Dlaczego ten bałwanek stoi na głowie?

Bo się odwrócił. 🙂
Jak niektóre lekcje w naszej szkole.
Co to oznacza i dlaczego tak się dzieje?
„Odwrócona lekcja” czy też, jak mówią niektórzy moi uczniowie, „postawiona na głowie”, to celowy, przemyślany przez lektora, zmierzony efekt. Polega na zleceniu uczniowi/ uczniom konkretnych zadań do wykonania przed zajęciami językowymi, których celem jest samodzielne wprowadzenie się w tematykę zajęć, nowe zagadnienie, przygotowanie się do nowej lekcji. Czyli troszkę inaczej  niż tradycyjnie, bo tradycyjna praca domowa dotyczy lekcji, która już się odbyła i jest raczej powtórką materiału.
Po co tak?
Odwrócenie lekcji ma bardzo wiele zalet:
– znacznie skraca czas wprowadzenia nowych elementów na lekcji np. zagadnienia gramatycznego, a tym samym, daje o niebo więcej czasu na ćwiczenie jego praktycznego zastosowania- a o to chyba chodzi, prawda?

– nie marnujemy czasu np. na oglądanie 15-minutowego filmu (czasami dwukrotne), w zamian za to GADAMY o tym, co obejrzeliśmy przed lekcją w domu (i to obejrzeliśmy dowolną ilość razy- więc jak czujesz się niepewnie-oglądasz „ile wlezie”, do skutku);

– jesteś drogi Uczniu ODPOWIEDZIALNY za swoją naukę i postępy, masz wpływ na to, jaka jest jakość Twojego uczenia się, sam sterujesz swoim zaangażowaniem w zajęcia językowe;

– lekcje przybierają formę warsztatową, nie są wykładem lektora, którego Ty jesteś biernym słuchaczem, bo „biedniutki nic nie wiesz i przyszedłeś się nauczyć, posłuchać”- teraz WIESZ już przed lekcją, a na lekcji tylko to weryfikujesz, utrwalasz, szlifujesz i zadajesz pytania…, krótko mówiąc: masz ten POWER;

– mobilizuje tych, co pracę domową najchętniej robiliby miesiąc po lekcji, bo, jeśli uświadomisz sobie, że możesz być jedyną osobą w grupie, która nie obejrzała zleconego video i przez to nie wie, o czym wszyscy wokół nawijają..to z pewnością obejrzysz-choćby 5 minut przed lekcją, ale obejrzysz;

– dzięki tym wszystkim punktom powyżej: szybsze są Twoje postępy i cel łatwiej osiągalny-dowiedziono, sprawdzono, przetestowano i udowodniono, więc musisz mi zaufać 🙂

Dlatego, kochany Uczniu, nie buntuj się i nie analizuj, dlaczego i po co i w jakim celu Twój lektor zrzucił trochę pracy nad językiem na Twoje barki, tylko czyń, co Ci zleca przed lekcją, niekoniecznie stojąc na głowie, a wkrótce zobaczysz, że to droga do Twojego szybszego sukcesu w nauce języka. I jaki fun, że zrobiłeś to sam! 🙂
P.S. Moi uczniowie nie buntują się, a niektórzy proszą o więcej „zleceń” lub dziwią się, że dziś akurat nic im nie zlecono i jest taka tradycyjna praca domowa. Zobaczyli efekty, uwierzyli….

2 myśli na temat “Dlaczego ten bałwanek stoi na głowie?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *