Lekcje języków on-line: kto, jak i dlaczego?

Obraz

Edukacja on-line dostępna w Polsce na wielu uczelniach wyższych od kilku już lat wkradła się również do nauczania języków obcych. I zagościła tu na dobre. Z całą pewnością otwiera ona drzwi wielu uczniom, którzy nie mają możliwości skorzystać z tradycyjnego kursu. Jest bowiem idealnym rozwiązaniem dla osób pracujących w nienormowanym trybie, często wyjeżdżających lub na przykład mam z małymi dziećmi, które mogą zająć się swoimi sprawami dopiero, gdy pociecha smacznie śpi. Również osoby, które mieszkają daleko od szkół językowych i uczęszczanie na kurs wiązałoby się dla nich z długimi dojazdami, chętnie rozważają opcję nauki on-line. Poza tym, on-line jest dosłownie dla każdego, kto chce spróbować tej formy nauki, czyli uczyć się nowocześnie i nie marnować czasu czy pieniędzy na dojazdy do szkoły stacjonarnej i tego pierwszego z dwóch wymienionych powyżej np. stojąc w korku lub szukając miejsca parkingowego w centrum miasta.
Co potrzeba?

  • Chcieć to mieć. W zasadzie przede wszystkim, jak zwykle, dobre chęci są potrzebne, tak, jak w przypadku każdej innej formy nauki. 🙂
  • Cel. Ustalenie celu nauki, zastanowienie się, po co w zasadzie chcę się uczyć języka jest również bardzo istotne, bo to swoisty motywator, który nie pozwoli ci się poddać, gdy emocje pierwszych lekcji trochę opadną-wystarczy, że wrócisz do wyznaczonego celu myślami i już będzie ci łatwiej zebrać się z powrotem „do kupy” i wrócić na właściwy tor.
  • Pora i warunki. Trzeba dobrze zastanowić się nad wyborem pory dnia i miejsca na naukę. Uczenie się on-line wymaga większego nieco skupienia niż lekcja tradycyjna w klasie, a ponieważ odbywa się najczęściej w warunkach domowych lub firmowych, należy zadbać  o spokojne otoczenie. W zasadzie nie ma to znaczenia, czy siedzisz w fotelu, na kanapie, czy leżysz na łóżku, czy masz na stopach kapcie czy buty na obcasie, a na sobie piżamę czy garnitur– ma być ci wygodnie i dokoła spokojnie.
  • Komputer. Potrzebny jest oczywiście komputer z dobrym, czyli stabilnym Internetem. Raczej odradzam Internet z sieci komórkowych, chyba, że macie super pewność, że zadziała i nie będzie się zawieszał. Słuchawki i mikrofon nie są konieczne, ale dobrze się w nie wyposażyć- będziesz lepiej słyszał, a twój lektor będzie dobrze słyszał ciebie. W przypadku dłuższych kursów, może też być potrzebny podręcznik do nauki.

Jak często i jak długo?
Lekcje mogą odbywać się tak często, jak tylko chcesz. Nie przesadzaj jednak z częstotliwością. Optymalna częstotliwość to dwa, trzy razy w tygodniu. Lekcje on-line nie powinny być dłuższe niż 30-45 minut. Nie nastawiaj się na maratony naukowe. Nasza uwaga i koncentracja w przypadku nauki przez Internet podlega trochę innym prawom niż nauka tradycyjna i wystawiona jest na większą próbę. Znacznie trudniej utrzymać koncentrację, gdy dokoła rozpościerają się domowe pielesze, z kuchni pachnie dobrą zupką, czy w końcu lekcja  jest ostatnią prostą na twojej drodze do kochanego łóżeczka, bo odbywa się późno, po skończeniu przez ciebie wszystkich innych spraw.  Poza tym lekcja on-line ma zupełnie inna dynamikę niż lekcja w klasie. Wszystko odbywa się tu z większym power’em, a ty musisz za tym nadążyć, niezależnie od pory dnia (czy nocy, jeśli oczywiście uczysz się w nocy).
Jak się uczyć?
O tym oczywiście opowie ci twój lektor i zapewne podpowie wiele rozwiązań, ale przede wszystkim ważne są:  

  • Regularność. Zawsze pamiętaj, by uczyć się regularnie i przygotowywać do zajęć podobnie, jak w przypadku zajęć tradycyjnych.
  • Przygotowanie. Jeśli lektor wyśle ci materiały przed lekcją i poprosi o zapoznanie się z nimi, zrób to koniecznie. Najprawdopodobniej wysłał je, aby wprowadzić cię do tematu zajęć. Jeśli nie zapoznasz się ze zleconymi  materiałami, stracisz czas na lekcji na ich przeglądanie i trochę zaburzysz swojemu lektorowi przygotowany scenariusz waszego krótkiego spotkania.
  • Pytania. Zapisuj wszelkie pytania do lektora przed zajęciami on-line. Wówczas część zajęć przeznaczona na zadawanie pytań przebiegnie sprawnie i szybciej przejdziecie do sedna nowej lekcji.
  • Prośby. Jeśli masz jakieś specjalne życzenia dotyczące swojej kolejnej lekcji, napisz o tym swojemu lektorowi wcześniej, aby mógł się odpowiednio przygotować i nie tracić czasu na np. szukanie odpowiednich materiałów w trakcie spotkania.
  •  Koncentracja. Skoncentruj się na lekcji i daj z siebie sto procent normy. Jeśli jesteś zmęczony i masz taką możliwość, utnij sobie krótką, 10-15 minutową drzemkę przed swoją lekcją on-line. Wypij kawę, odetchnij świeżym powietrzem, napij się wody, zjedz kanapkę, idź do toalety.  Uczeń śpiący, głodny, czy któremu chce się siusiu nie będzie w stanie skutecznie skoncentrować się na lekcji i faktycznie z niej skorzystać.

Kto pyta, nie błądzi. A kto próbuje, wie co kupuje.
Pytań i wątpliwości możesz mieć na początku wiele, to naturalne- w końcu rozpoczynasz swoją nową przygodę edukacyjną, a właściwie e-edukacyjną. Zanim jednak zdecydujesz się na wykupienie kursu on-line, poproś o jedną, krótką lekcję próbną, aby przekonać się, czy ta forma nauki jest dla ciebie. Sprawdzisz nie tylko, kto siedzi po drugiej stronie, czyli, kto będzie twoim lektorem. Przekonasz się na własnej skórze, jak przebiega i jak wygląda lekcja on-line, z jakiej formy materiałów będziesz korzystać, „z czym to się je”. Jeśli lektor pokazuje ci do kamery czarno-białe kopie wydrukowane z pdf-u i skserowane po raz n-ty….no cóż, to raczej nie zapowiada ekscytującego kursu, który skupi twoją rozproszoną uwagę na dłużej niż pięć minut. Takie oferty nauki lepiej od razu odrzucić. Poszukaj dobrego lektora lub dobrej szkoły językowej, która korzysta z nowoczesnych narzędzi multimedialnych oraz z e-learningu i  wypróbuj ich lekcję. Nie bój się próbować kilka razy. To, że jedna lekcja nie przypadła ci do gustu nie oznacza, że inni tez tak uczą. Nauczanie on-line to wciąż świeży temat na rynku usług językowych, poszukaj pasjonatów tej formy nauki, którzy przekażą tę pasję również tobie.
 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *